Filtr oleju to jeden z kluczowych elementów dbania o kondycję silnika, ale niestety bywa lekceważony. Łatwo pomyśleć, że skoro auto jeździ bez zarzutów, nie ma sensu przejmować się jego stanem. Tymczasem niewłaściwy interwał wymiany może skutkować nie tylko wzrostem spalania, ale też szybszym zużyciem silnika. Co ile wymieniać filtr oleju, by nie narazić się na kosztowne naprawy i niepotrzebne problemy? Czy rzeczywiście trzeba to robić przy każdej wymianie oleju, czy można oszczędzić na tym elemencie?
To jeden z tych tematów, które często są bagatelizowane – do momentu, aż pojawią się pierwsze problemy. Zanieczyszczony filtr oleju nie tylko przestaje spełniać swoją funkcję, ale może też przyczynić się do poważnych usterek silnika. Brak odpowiedniego smarowania prowadzi do zwiększonego tarcia, a to z kolei skutkuje przyspieszonym zużyciem elementów mechanicznych. Jeśli filtr jest zatkany, olej nie przepływa przez niego prawidłowo, a silnik pracuje w skrajnie niekorzystnych warunkach. W efekcie możesz zauważyć, że auto zaczyna działać mniej dynamicznie, spada jego moc, a spalanie stopniowo rośnie. W dłuższej perspektywie taki stan rzeczy może doprowadzić do przegrzania jednostki napędowej, co wiąże się z kosztowną naprawą.
Interwał wymiany filtra oleju nie jest ustalony przypadkowo – jego przestrzeganie to nie tylko kwestia dbałości o pojazd, ale przede wszystkim oszczędność na przyszłych wydatkach. Jeśli filtr oleju nie zostanie wymieniony na czas, może dojść do jego całkowitego zatkania, a w konsekwencji – do obiegu zanieczyszczonego oleju w całym układzie.
W takiej sytuacji zamiast rutynowego serwisu czeka Cię kosztowna regeneracja silnika lub wymiana poszczególnych jego podzespołów. Nie warto ryzykować – co ile wymieniać filtr oleju? Najlepiej zgodnie z zaleceniami producenta, aby uniknąć niepotrzebnych komplikacji.
Na co dzień możesz nawet nie zdawać sobie sprawy, że filtr oleju przestaje spełniać swoją rolę. W końcu pod maską samochodu dzieje się wiele rzeczy, których nie jesteś w stanie zobaczyć.
Gdy olej nie jest odpowiednio filtrowany, zwiększa się tarcie pomiędzy elementami metalowymi, co powoduje bardziej hałaśliwą pracę jednostki napędowej.
Niektórzy twierdzą, że filtr oleju można wymieniać co drugą wymianę oleju, ale czy to na pewno dobre rozwiązanie? Krótka odpowiedź brzmi – nie. Filtr oleju pełni kluczową rolę w utrzymaniu czystości oleju, a więc jego stan bezpośrednio wpływa na kondycję silnika. Jeśli zdecydujesz się wymienić olej, ale zostawić stary filtr, to w rzeczywistości czysty olej zostanie zanieczyszczony już na samym początku, ponieważ przejdzie przez zabrudzony wkład filtracyjny.
Interwały wymiany filtra oleju są zaplanowany tak, by działał on efektywnie przez określoną liczbę kilometrów. Jeśli jego żywotność zostanie przekroczona, przestaje on skutecznie zatrzymywać zanieczyszczenia, a te, zamiast pozostawać w filtrze, trafiają prosto do silnika. Oszczędność na nowym filtrze to więc pozorna korzyść, która może skończyć się kosztowną naprawą.
Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że nawet najlepszy filtr oleju może szybciej stracić swoją skuteczność, jeśli pojazd jest użytkowany w niekorzystnych warunkach.
Jeśli chcesz mieć pewność, że środek smarny ochroni Twój silnik przed przedwczesnym zużyciem, postaw na innowacyjne oleje ceramiczne silnikowe od MIHEL, które skutecznie redukują tarcie i wydłużają żywotność silnika.