Filtrowanie oleju silnikowego – czy warto? Jeśli tak, to dlaczego nie robić tego na własną rękę? Odpowiadamy

Filtrowanie oleju silnikowego – czy warto? Jeśli tak, to dlaczego nie robić tego na własną rękę? Odpowiadamy
Utworzono
Zaktualizowano
Brand ManagerTomasz Pansewicz

Filtracja oleju silnikowego to proces zapewniający długą żywotność silnika i jego prawidłowe funkcjonowanie. Z biegiem czasu olej gromadzi zanieczyszczenia, które mogą prowadzić do przyspieszonego zużycia podzespołów silnika. Domowe filtrowanie oleju, choć możliwe, wymaga szczególnej ostrożności i precyzji, jednak w pełni skuteczne oczyszczenie oleju jest osiągalne wyłącznie przy profesjonalnych metodach – takich jak filtracja membranowa czy destylacja próżniowa, które stosuje się w zakładach recyklingowych. Ostatecznie, najlepszym sposobem na ochronę silnika pozostaje regularna wymiana oleju zgodnie z zaleceniami producenta oraz korzystanie z wysokiej jakości produktów takich jak oleje ceramiczne od MIHEL, które oferują dodatkową ochronę i redukują tarcie.

Filtracja oleju – dlaczego właściwie się ją przeprowadza?

W trakcie normalnej eksploatacji pojazdu środek smarny gromadzi różnorodne zanieczyszczenia – od drobinek metalu powstałych w wyniku tarcia elementów, poprzez sadzę ze spalania paliwa, aż po kurz przedostający się z zewnątrz. Z uwagi na to wiele osób interesuje się tematem filtrowania środka smarnego, czyli zabiegu, który ma za zadanie oczyścić olej ze wspomnianych zabrudzeń.

Właściwa filtracja zapewnia usuwanie nawet najmniejszych cząsteczek, które mogłyby prowadzić do przyspieszonego zużycia elementów silnika. Warto pamiętać, że współczesne jednostki napędowe są znacznie bardziej wymagające pod względem czystości oleju niż silniki sprzed kilkunastu lat. Zwiększone ciśnienie w układzie olejowym oraz mniejsze tolerancje współpracy elementów sprawiają, że nawet niewielkie zanieczyszczenia mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń.

  • Pojemność

  • Jak przefiltrować olej na własną rękę? O czym należy pamiętać?

    Choć w Internecie można znaleźć porady dotyczące domowej filtracji oleju silnikowego, jest to rozwiązanie, którego stanowczo nie zalecamy. Nawet najbardziej staranne próby domowego oczyszczania oleju nie są w stanie przywrócić mu właściwości użytkowych z kilku kluczowych powodów.

    1. Domowa filtracja usuwa jedynie część widocznych zanieczyszczeń mechanicznych, pozostawiając wiele szkodliwych drobin, które mogą uszkodzić silnik
    2. Żadna domowa metoda nie jest w stanie zregenerować dodatków uszlachetniających w oleju, które uległy degradacji podczas eksploatacji
    3. Przefiltrowany olej traci swoje właściwości chemiczne i nie zapewnia odpowiedniej ochrony silnika

    Zamiast ryzykować kosztowne uszkodzenia silnika poprzez stosowanie nieodpowiednio oczyszczonego środka smarnego, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest regularna wymiana oleju zgodnie z zaleceniami producenta. Koszt nowego, wysokiej jakości oleju jest niewspółmiernie niski w porównaniu z potencjalnymi wydatkami na naprawę uszkodzonego silnika.

    Co zrobić po filtracji? To również jest istotne!

    Po zakończeniu filtracji niezwykle istotne jest odpowiednie zabezpieczenie i przechowywanie zarówno przefiltrowanego oleju, jak i pozostałości. Przefiltrowany olej należy przechowywać w szczelnych pojemnikach, w miejscu niedostępnym dla dzieci i zwierząt, z dala od źródeł ciepła. Zanieczyszczenia i pozostałości po filtracji muszą zostać przekazane do specjalistycznego punktu utylizacji – wyrzucanie ich do śmieci lub wylewanie do kanalizacji jest surowo zabronione i szkodliwe dla środowiska. Pamiętaj, że każdy litr oleju może zanieczyścić nawet milion litrów wody, dlatego odpowiedzialne postępowanie z odpadami jest kluczowe.

    Jak filtruje się olej silnikowy w warsztacie samochodowym?

    Przemysłowe metody filtracji oleju wykorzystują szereg zaawansowanych technologii, które znacząco przewyższają możliwości filtracji warsztatowej. Wielostopniowy proces oczyszczania rozpoczyna się od separacji magnetycznej, która wychwytuje nawet najmniejsze cząstki ferromagnetyczne. Kolejnym etapem jest filtracja mechaniczna z wykorzystaniem specjalistycznych membran o różnej przepustowości. System wirówek przemysłowych pozwala na skuteczne oddzielenie zanieczyszczeń o różnej gęstości, w tym wody i paliwa, które mogły przedostać się do oleju. Zaawansowane procesy obejmują również destylację próżniową i rafinację chemiczną, które pomagają w przywróceniu niektórych właściwości oleju. Te przemysłowe metody są stosowane głównie w procesie recyklingu olejów przepracowanych, gdzie odzyskany olej bazowy może zostać wykorzystany do produkcji nowych środków smarnych niższej klasy lub w zastosowaniach przemysłowych.

    Ekologiczne podejście do regeneracji oleju – od warsztatu po profesjonalny recykling

    Nowoczesne podejście do gospodarki olejowej wymaga szczególnej uwagi na aspekty środowiskowe. Profesjonalna filtracja oleju w warunkach przemysłowych stanowi istotny element w łańcuchu recyklingu olejów przepracowanych. Zaawansowane procesy technologiczne pozwalają na odzyskanie znacznej części zużytego oleju, który może zostać wykorzystany w mniej wymagających zastosowaniach przemysłowych. Systemy filtracji przemysłowej wykorzystują wielostopniowe procesy, obejmujące nie tylko usuwanie zanieczyszczeń mechanicznych, ale także neutralizację szkodliwych związków chemicznych. Warto pamiętać, że oddając zużyty olej do autoryzowanych punktów zbiórki, przyczyniasz się do ochrony środowiska. Profesjonalne zakłady recyklingu są w stanie przetworzyć olej w sposób bezpieczny i efektywny, minimalizując jego wpływ na ekosystem. Świadome podejście do gospodarki olejowej to nie tylko kwestia techniczna, ale przede wszystkim odpowiedzialność za środowisko naturalne.

    Profesjonalna filtracja vs domowe sposoby – co naprawdę chroni silnik?

    Kwestia tego, jak przefiltrować olej silnikowy pojawia się często w dyskusjach między kierowcami.

    • Choć filtrowanie oleju domowym sposobem może wydawać się oszczędnym rozwiązaniem, stanowi poważne zagrożenie dla Twojego silnika
    • Profesjonalne metody filtracji wykorzystują zaawansowane systemy, które nie tylko usuwają zanieczyszczenia mechaniczne, ale także kontrolują właściwości chemiczne oleju.

    W warunkach przemysłowych stosuje się wielostopniowe procesy oczyszczania, obejmujące wirowanie, filtrację membranową oraz destylację próżniową. Te metody pozwalają na skuteczne usunięcie nawet najmniejszych zanieczyszczeń, jednak nawet one nie przywracają pełni właściwości świeżego oleju. 

    Warto wiedzieć, że dodatki uszlachetniające, które są kluczowe dla prawidłowej pracy oleju, ulegają nieodwracalnej degradacji podczas eksploatacji i żadna metoda filtracji nie jest w stanie ich zregenerować.

    Ile kosztuje przefiltrowanie oleju i czy właściwie jest warte swojej ceny?

    Filtracja oleju przepracowanego w profesjonalnych warunkach jest procesem kosztownym (ceny wahają się do kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych za litr), który nie daje gwarancji przywrócenia pełnej funkcjonalności środka smarnego. Znacznie bardziej opłacalne jest regularne wymienianie oleju zgodnie z zaleceniami producenta. Koszty związane z wymianą oleju są niewspółmiernie niskie w porównaniu z potencjalnymi wydatkami na naprawę uszkodzonego silnika. Warto zwrócić uwagę na fakt, że współczesne oleje silnikowe są projektowane z myślą o określonym przebiegu lub czasie eksploatacji. Po przekroczeniu tych parametrów nawet najdokładniejsze oczyszczanie zużytego oleju silnikowego nie przywróci mu pierwotnych właściwości. Inwestycja w wysokiej jakości olej (polecamy przejrzeć oleje silnikowe ceramiczne od MIHEL, które maksymalnie redukują tarcie wewnątrz silnika i wydłużają żywotność jednostki) i regularne wymiany środka smarnego to najlepsza strategia oszczędnościowa w długoterminowej perspektywie.

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager