Hałas przy skręcaniu kołami – co może się sypać i jak to szybko ogarnąć?

Hałas przy skręcaniu kołami – co może się sypać i jak to szybko ogarnąć?
Utworzono
Zaktualizowano
Brand ManagerTomasz Pansewicz
Dodatki do wspomagania

Czasem to tylko skrzypnięcie. Innym razem – wyraźny stuk, trzask albo szarpnięcie kierownicy przy skręcie. Niezależnie od tego, czy problem pojawia się raz na jakiś czas, czy dokucza przy każdym manewrze – to nie jest coś, co można zignorować. Hałas przy skręcaniu kierownicą i opór podczas skrętów to jedne z najczęstszych objawów problemów z układem kierowniczym, wspomaganiem albo zawieszeniem. I choć z pozoru nie wygląda to groźnie, konsekwencje potrafią być bardzo realne – od zniszczonej pompy, przez zużyte opony, aż po nagłą utratę kontroli nad autem. W tym wpisie rozbieramy temat na części: skąd bierze się hałas, co może go powodować i jak nie dopuścić do tego, by drobny problem stał się poważną awarią. 

Hałas przy skręcaniu kierownicą – skrzypi, stuka, nie odbija? Sprawdź, zanim problem wyprzedzi serwis

To nie jest normalne, że każde skręcenie kierownicy wiąże się z podejrzanym dźwiękiem. Jeśli coś stuka, chrobocze, skrzypi albo wyje, to znaczy, że jeden z elementów nie pracuje tak, jak powinien. Hałas przy skręcaniu kierownicą może być objawem zużytych końcówek drążków, luzów w przekładni, a nawet problemów z kolumną kierowniczą. Czasem to coś banalnego – ale bez szybkiej diagnostyki nigdy się nie dowiesz, czy chodzi o wymianę tulei, czy może maglownicę, która już ledwo chodzi.

A jeśli przy okazji zauważasz, że koła skręcają z oporem albo coś przeskakuje pod maską, warto sprawdzić też zawieszenie. Hałas przy skręcaniu kołami może być efektem uszkodzonych łożysk, przegubów czy amortyzatorów. Nie zostawiaj tego na potem. Bo ten stuk, który dziś brzmi „tylko trochę”, jutro może zamienić się w dźwięk awarii na środku skrzyżowania.

  • Ciężko się kręci? Zanim uznasz, że „tak już ma być”, sprawdź te 3 rzeczy

    Kierownica chodzi ciężej niż kiedyś, ale wszystko „działa”, więc temat schodzi na dalszy plan. Tyle że układ kierowniczy nie zużywa się bez skutków – on daje sygnały. Jeśli kierownica stawia opór, nie odbija albo czasem się „zacina”, pierwsze, co warto sprawdzić, to poziom płynu wspomagania. Brzmi banalnie, ale niedobór płynu to jedna z najczęstszych i najtańszych do naprawy przyczyn.

    Druga rzecz to stan przekładni. Luzy na maglownicy mogą powodować nieregularny hałas przy skręcaniu kierownicą, który ciężko zlokalizować, dopóki nie rozkręcisz pół auta. A trzecia – geometria kół. Źle ustawione zbieżności nie tylko męczą układ, ale powodują hałas przy skręcaniu kołami, szczególnie przy manewrowaniu na ciasnych parkingach. Wniosek? Lepiej to złapać teraz, niż czekać, aż coś się rozleci.

    Wspomaganie nie wspomaga? Objawy, które zwiastują kosztowny finał

    Z układem wspomagania jest jak z hamulcami – dopóki działa, wszystko jest dobrze. Ale jak tylko zaczyna się wycie, piski i nierówny opór, zaczyna się robić drogo. Hałas przy skręcaniu kierownicą w połączeniu z ciężką pracą to często wina pompy wspomagania. Może mieć za mało płynu, może się zapowietrzać, a może być po prostu zużyta. Każdy z tych scenariuszy ma swój własny koszt – i niestety rośnie z czasem.

    Nie bagatelizuj też sygnałów, które wydają koła przy pełnym skręcie. Jeśli słyszysz warczenie, przeskakiwanie, czy wręcz „mechaniczne chrupanie”, to może oznaczać, że wspomaganie nie rozkłada ciśnienia tak, jak trzeba. Hałas przy skręcaniu kołami w połączeniu z trudnościami w manewrowaniu może też wskazywać na problemy z czujnikami elektronicznego wspomagania. Im szybciej zareagujesz, tym większa szansa, że skończy się na wymianie płynu – a nie całego modułu.

    Nie ignoruj hałasu przy skręcaniu kołem – on mówi więcej niż myślisz

    Zaskakująco wiele osób jeździ ze stukającym zawieszeniem, przekonanych, że to tylko „starzenie się auta”. Ale kiedy pojawia się hałas przy skręcaniu kołami, warto się zatrzymać – dosłownie i w przenośni. Bo bardzo często źródłem tego hałasu są uszkodzone łożyska, wybite przeguby albo pęknięte tuleje, które przy każdym skręcie dostają w kość.

    Dźwięki te mają swoje „charakterystyczne brzmienie” – metaliczny stuk, wyraźne trzaśnięcie, a czasem głuche uderzenie. Jeśli dodatkowo dochodzi do tego hałas przy skręcaniu kierownicą, który przypomina szuranie albo chrobotanienie czekaj. To może być coś, co da się naprawić za 200 zł…lub doprowadzić do awarii za 2000 zł. Im wcześniej podejmiesz temat, tym większa szansa, że skończy się na wymianie drobnych elementów zawieszenia.

    Szukasz konkretnego rozwiązania? Sprawdź dodatki do wspomagania MIHEL

    Jeśli zauważasz, że manewrowanie staje się coraz trudniejsze, układ wspomagania działa z opóźnieniem lub pojawiają się niepokojące dźwięki przy skręcie – lepiej zareagować teraz, niż później inwestować w kosztowną naprawę. Ceramiczne dodatki NANO PROTECTION® do układu wspomagania z oferty MIHEL pomagają przywrócić płynność działania i zmniejszają zużycie elementów hydraulicznych.

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager