Ciśnienie oleju to jeden z tych parametrów, które dają znać, gdy w silniku zaczyna dziać się coś niedobrego. Problem w tym, że często sygnał przychodzi za późno, a kontrolka zapala się wtedy, gdy w głowie od razu pojawia się jedno pytanie – ile teraz będzie kosztować naprawa? Jeśli chcesz tego uniknąć, sprawdź, jak sprawdzić ciśnienie oleju w silniku, zanim cokolwiek pójdzie nie tak.
Zanim kontrolka zapali się na czerwono, a Ty poczujesz ten znajomy ucisk w żołądku, warto zatrzymać się na chwilę i zadać sobie pytanie: ile naprawdę wiesz o ciśnieniu oleju w swoim silniku?
Problem z ciśnieniem oleju nie zaczyna się w chwili, gdy na desce zapali się lampka. Zaczyna się wcześniej, gdy auto jeszcze jeździ, silnik jeszcze pracuje, a pod maską dzieją się rzeczy, których nie widzisz i nie słyszysz.
Obie sytuacje oznaczają, że koszty mogą Cię dogonić szybciej, niż myślisz. Dlatego, zanim pomyślisz, że “jakoś to będzie”, sprawdź, jak sprawdzić ciśnienie oleju w silniku, żeby nie było zaskoczenia, gdy będzie już za późno.
Jeśli zastanawiasz się, jakie ciśnienie oleju w silniku jest dobre, to najważniejsze, żeby było stabilne i zgodne z wytycznymi producenta. Nie chodzi o to, aby trzymać się jednej liczby co do dziesiątych części bara, ale o to, aby wartości były w zdrowym zakresie i nie wahały się gwałtownie przy zmianie obciążenia silnika. Szczególnie ważne jest to w starszych autach oraz przy dynamicznej jeździe, kiedy układ smarowania dostaje w kość.
Dla łatwiejszego odniesienia, zobacz, jak wygląda typowa wartość ciśnienia oleju w silniku w zależności od obrotów.
Jeśli Twój pomiar odbiega od tych zakresów, to nie zawsze powód do paniki, ale znak, że trzeba się temu przyjrzeć.
A jeśli chcesz ułatwić silnikowi utrzymywanie stabilnego ciśnienia, pomyśl o ceramicznych dodatkach MIHEL, które poprawiają smarowanie. To często mały krok, który robi dużą różnicę w codziennej eksploatacji i pozwala Ci jeździć spokojniej, wiedząc, że silnik pracuje w warunkach, które naprawdę mu służą.
Jeśli planujesz sprawdzić ciśnienie, nie rób tego na zimnym silniku, bo wynik będzie niewiarygodny. Najpierw pozwól autu się rozgrzać. Daj mu kilka minut, by olej osiągnął temperaturę roboczą i rozprowadził się po całym układzie.
Warto też przygotować się na ewentualny wyciek, zwłaszcza jeśli robisz to pierwszy raz. To, jak sprawdzić ciśnienie oleju w silniku to jedno, ale jak zrobić to bez bałaganu pod autem i na rękach, to już inna sprawa.
W teorii sprawa jest prosta – czujnik ciśnienia oleju znajdziesz w okolicach filtra lub miski olejowej. W praktyce jednak bywa różnie.
W niektórych autach czujnik może być zintegrowany z podstawą filtra, a w innych umieszczony w trudno dostępnym miejscu, co wymaga cierpliwości i odpowiednich narzędzi. Dlatego, zanim zabierzesz się za pomiar, sprawdź w instrukcji serwisowej, gdzie dokładnie go szukać w swoim aucie.
Odkręcając czujnik, rób to spokojnie i pewnie. Zwłaszcza jeśli masz aluminiową miskę olejową, bo tutaj wystarczy jeden niepewny ruch, by pojawił się temat, którego wolisz uniknąć. W razie czego zajrzyj do wpisu o zerwanym gwincie w misce olejowej, jeśli sytuacja wymknie się spod kontroli.
Dopiero po bezpiecznym demontażu czujnika możesz przejść dalej i zobaczyć, jak sprawdzić ciśnienie oleju, by mieć pewność, że wszystko jest tak, jak powinno.
Podłączenie manometru do silnika wydaje się proste, ale jeśli nie masz wprawy, łatwo zrobić tu bałagan.
Pamiętaj, aby kontrolować wartość ciśnienia oleju w silniku zarówno na wolnych, jak i wyższych obrotach, bo nagły spadek przy przyspieszaniu może świadczyć o problemach z pompą oleju lub zaworem przelewowym.
Zdarza się częściej, niż myślisz. Kontrolka ciśnienia oleju świeci na czerwono i zaczyna straszyć, a Ty sprawdzasz manometrem i wszystko jest w porządku. Spokojnie, to wcale nie musi oznaczać, że w silniku właśnie trwa katastrofa.
Najczęściej winny jest czujnik ciśnienia oleju, który z wiekiem zaczyna przekazywać błędne sygnały albo przestaje reagować w odpowiednim momencie. Czasami problemem jest uszkodzony przewód, zaśniedziałe styki lub luźna wtyczka, która przy wibracjach traci kontakt. Zanim więc uznasz, że masz poważną awarię, zatrzymaj się na chwilę i sprawdź te proste rzeczy.
Możesz wykorzystać multimetr do sprawdzenia ciągłości sygnału w czujniku albo rozważyć jego wymianę, jeśli kontrolka zapala się cyklicznie mimo prawidłowych odczytów z manometru. Warto też przyjrzeć się, czy złącza przy czujniku nie są zaolejone – czasem wyciekający olej dostaje się do wtyczki, powodując błędne wskazania.
Jeśli kontrolka zapala się po rozruchu i gaśnie dopiero po kilku sekundach, może to również świadczyć o tym, że olej potrzebuje chwili, aby dotrzeć w każdy zakamarek układu.
Wiesz już, jak sprawdzić ciśnienie oleju w silniku, ale utrzymanie prawidłowych wartości to kolejny krok do spokojnej głowy. Tutaj wchodzą w grę oleje ceramiczne MIHEL oraz dodatki do silnika, które wykorzystują technologię NANO PROTECTION®. Dzięki aktywnym cząsteczkom ceramiki, oleje MIHEL redukują tarcie w newralgicznych punktach silnika, co przekłada się na niższe opory wewnętrzne i stabilniejsze ciśnienie oleju nawet przy wysokich obciążeniach.
To rozwiązanie, które działa niezależnie od warunków pogodowych, stylu jazdy i obciążenia, co sprawia, że Twój silnik dostaje dokładnie to, czego potrzebuje, aby zachować pełną sprawność na lata.