Oleje

Jakie są przyczyny brania oleju w silniku Diesla? Powodów jest wiele i nie należy ich lekceważyć

Jakie są przyczyny brania oleju w silniku Diesla? Powodów jest wiele i nie należy ich lekceważyć
Oleje

Branie oleju przez silnik Diesla to problem, który może prowadzić do poważnych awarii i kosztownych napraw. Zrozumienie, dlaczego tak się dzieje, jest kluczowe dla utrzymania jednostki w dobrej kondycji. W tym artykule omówimy, co oznacza nadmierne zużycie oleju przez silnik wysokoprężny, do jakich problemów może to prowadzić oraz jakie są najczęstsze przyczyny tego zjawiska. Zachęcamy do lektury.

Co znaczy, że Diesel bierze olej i do czego to może doprowadzić?

Kiedy silnik Diesla zaczyna "brać olej", oznacza to, że zużywa nadmierne ilości oleju silnikowego. To zjawisko może prowadzić do szeregu poważnych problemów. Przede wszystkim do uszkodzenia samego silnika, ponieważ olej odgrywa kluczową rolę w smarowaniu i chłodzeniu ruchomych części. Bez odpowiedniej ilości środka smarnego, te części mogą ulec przegrzaniu i szybkiemu zużyciu, co zwiększa ryzyko awarii.

Dodatkowo nadmiar oleju może przedostać się do układu wydechowego, co powoduje dymienie na niebiesko, zanieczyszczając środowisko i mogąc doprowadzić do zatkania filtra cząstek stałych (DPF). To z kolei może skutkować kosztownymi naprawami. Kolejnym problemem jest ryzyko uszkodzenia turbosprężarki, która również jest smarowana olejem silnikowym. Jeśli turbosprężarka zacznie działać nieprawidłowo, może to prowadzić do spadku mocy silnika i zwiększenia zużycia paliwa.

W celu minimalizacji problemów związanych z tarciem i przegrzewaniem się silnika warto rozważyć stosowanie olejów ceramicznych od MIHEL. Ich zaawansowana formuła nanocząsteczek pomaga w utrzymaniu optymalnego smarowania i wydłuża żywotność jednostki napędowej.

Dlaczego Diesel spala olej? Poznaj częste przyczyny

Zużycie oleju powyżej normy może być spowodowane kilkoma czynnikami, takimi jak zużycie uszczelek i pierścieni tłokowych, nieszczelności w układzie smarowania czy problemy z turbosprężarką, ale nie tylko. Poniżej opiszemy najczęstsze przyczyny takiego stanu rzeczy.

  • Pojemność

  • Zużyte pierścienie tłokowe

    Pierścienie tłokowe odgrywają kluczową rolę w uszczelnianiu komory spalania. Kiedy się zużyją lub odkształcą, tracą swoją zdolność do prawidłowego uszczelniania. W efekcie olej może przedostawać się do komory spalania, co skutkuje jego nadmiernym zużyciem. To zjawisko często prowadzi do zwiększonego zadymienia i obniżonej wydajności silnika.

    Wadliwe uszczelniacze zaworowe

    Uszczelniacze zaworowe są odpowiedzialne za zapobieganie przedostawaniu się oleju do cylindrów. Gdy ulegają zużyciu, zaczynają przepuszczać olej, który następnie trafia do komory spalania. To może powodować powstawanie dymu podczas pracy silnika oraz pogorszenie ogólnej jego wydajności.

    Problemy z turbosprężarką

    Turbosprężarka, która ma nieszczelności na łożyskowaniu lub zatkany przewód odprowadzający olej, może powodować przedostawanie się oleju do układu dolotowego. W takiej sytuacji olej jest spalany wraz z paliwem, co prowadzi do jego nadmiernego zużycia oraz potencjalnych problemów z układem wydechowym.

    Zużycie gładzi cylindrów

    Gładzie cylindrów, które są nadmiernie zużyte, mogą prowadzić do zwiększonego zużycia oleju. Wytarcie powierzchni cylindrów sprawia, że pierścienie tłokowe nie mogą prawidłowo uszczelniać komory spalania, co skutkuje przedostawaniem się oleju do wnętrza cylindra.

    Nagromadzenie nagaru

    Nagromadzenie nagaru w silniku może blokować pierścienie tłokowe w rowkach, co powoduje, że nie uszczelniają one efektywnie komory spalania. To z kolei prowadzi do zwiększonego zużycia oleju oraz obniżenia wydajności silnika.

    Stosowanie oleju o zbyt niskiej lepkości

    Nowoczesne silniki Diesla często wymagają olejów o niskiej lepkości, aby zmniejszyć tarcie i poprawić wydajność. Jednakże oleje o zbyt niskiej lepkości mogą nie zapewniać odpowiedniego uszczelnienia, co skutkuje zwiększonym zużyciem oleju.

    Wydłużone okresy między wymianami oleju

    Olej silnikowy z czasem traci swoje właściwości smarne. Wydłużone okresy między wymianami oleju mogą prowadzić do jego pogorszenia, co skutkuje zwiększonym zużyciem oleju oraz ryzykiem uszkodzenia silnika. Regularna wymiana oleju jest kluczowa dla utrzymania jego właściwości i optymalnej pracy silnika.

    Wpływ spalania oleju na temperaturę spalania

    W silnikach Diesla spalanie oleju znacząco zwiększa temperaturę spalania. To może prowadzić do uszkodzenia końcówek wtryskiwaczy, co z kolei wpływa na efektywność wtrysku paliwa i ogólną wydajność silnika. Wysoka temperatura spalania może również przyspieszyć zużycie innych komponentów silnika, prowadząc do kosztownych napraw. Dodatkowo podwyższona temperatura może powodować pękanie głowicy silnika lub uszkodzenie uszczelek, co wiąże się z dalszymi problemami mechanicznymi. Długotrwałe eksploatowanie silnika w takich warunkach może znacząco skrócić jego żywotność, zwiększając ryzyko poważnych awarii. Dlatego ważne jest, by szybko zdiagnozować i rozwiązać problem brania oleju i uniknąć poważniejszych uszkodzeń silnika

    Wpisy z tej samej kategorii

    Czytaj dalej

    Jak długo można przechowywać olej silnikowy? Termin ważności oleju
    Oleje

    Jak długo można przechowywać olej silnikowy? Termin ważności oleju

    W świecie motoryzacji olej silnikowy często traktowany jest jako produkt, który można przechowywać w nieskończoność. Jednak czy rzeczywiście tak jest? Termin ważności oleju silnikowego to temat, który zasługuje na szczególną uwagę każdego właściciela poja...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Klasyfikacje olejów silnikowych – co warto wiedzieć?
    Oleje

    Klasyfikacje olejów silnikowych – co warto wiedzieć?

    Świat olejów silnikowych może wydawać się skomplikowany, pełen tajemniczych oznaczeń i klasyfikacji. Jednak zrozumienie tych systemów jest kluczowe dla każdego kierowcy, który chce zapewnić swojemu pojazdowi optymalną ochronę i wydajność. W tym artykule p...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Po czym poznać przepracowany olej silnikowy?
    Oleje

    Po czym poznać przepracowany olej silnikowy?

    Olej to życiodajna krew Twojego silnika, a umiejętność rozpoznania, kiedy wymaga on wymiany, może uchronić Cię przed kosztownymi naprawami i przedłużyć żywotność Twojego pojazdu. Ale po czym poznać, że środek smarny jest przepracowany? O tym w dzisiejszym...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Najczęściej podrabiane oleje silnikowe – jak je rozpoznać?
    Oleje

    Najczęściej podrabiane oleje silnikowe – jak je rozpoznać?

    Znajomość właściwego rozpoznawania oryginalnych olejów silnikowych jest niezbędna dla każdego kierowcy i mechanika. Niestety, w dzisiejszych czasach zadanie to jest utrudnione ze względu na to, że na rynku obecnych jest wiele podróbek. Jeśli chcesz uchron...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Jak lepkość oleju silnikowego wpływa na pracę silnika?
    Oleje

    Jak lepkość oleju silnikowego wpływa na pracę silnika?

    Lepkość oleju to nie tylko skomplikowany termin techniczny, ale klucz do zrozumienia, jak Twój silnik pozostaje zdrowy i wydajny. Od zimnych poranków po upalne letnie dni, od spokojnej jazdy miejskiej po ekstremalną pracę na autostradzie – parametr ten od...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Parametry oleju silnikowego – na co zwrócić uwagę?
    Oleje

    Parametry oleju silnikowego – na co zwrócić uwagę?

    Olej silnikowy jest kluczowym elementem wpływającym na wydajność i żywotność silnika. Wybór odpowiedniego oleju wymaga zrozumienia jego podstawowych parametrów i klasyfikacji. W tym artykule omówimy najważniejsze aspekty olejów silnikowych, takie jak lepk...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Olej silnikowy 0W20 – nowoczesne rozwiązania dla Twojego silnika
    Oleje

    Olej silnikowy 0W20 – nowoczesne rozwiązania dla Twojego silnika

    Olej silnikowy 0W20 zdobywa coraz większe uznanie wśród właścicieli nowoczesnych pojazdów. Dzięki swoim unikalnym właściwościom idealnie pasuje do współczesnych, kompaktowych silników wymagających precyzyjnego smarowania. W tym wpisie przyjrzymy się bliże...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager