Oleje

Nie tylko olej – jakie filtry należy wymieniać przy serwisie olejowym, aby przedłużyć żywotność silnika?

Nie tylko olej – jakie filtry należy wymieniać przy serwisie olejowym, aby przedłużyć żywotność silnika?
Oleje

Regularna wymiana oleju i filtrów to kluczowy element utrzymania samochodu w dobrej kondycji oraz przedłużenia żywotności silnika. Kompleksowy serwis olejowy obejmuje nie tylko wymianę oleju, ale także filtrów oleju, powietrza, paliwa oraz kabinowego, które pełnią istotną rolę w ochronie zarówno silnika, jak i komfortu pasażerów. Zaniedbanie wymiany tych elementów może prowadzić do poważnych awarii i zwiększonych kosztów napraw, dlatego warto traktować to jako inwestycję w niezawodność pojazdu.

Czy przy wymianie oleju trzeba wymienić filtr?

Jakie filtry wymienia się przy wymianie oleju? To pytanie, które rodzi się w głowach kierowców, chcących zmienić środek smarny na własną rękę. Warto bowiem wiedzieć, że kompleksowy serwis olejowy to nie tylko wymiana samego oleju, ale także zadbanie o kluczowe elementy filtrujące w pojeździe. Standardowo podczas takiej wizyty w warsztacie wymienić należy cztery podstawowe filtry: oleju, powietrza, paliwa oraz kabinowy. 

Każdy z nich pełni niezastąpioną rolę w utrzymaniu sprawności i wydajności silnika oraz komfortu jazdy. Regularna wymiana tych filtrów nie tylko przedłuża żywotność naszego auta, ale także może znacząco wpłynąć na obniżenie kosztów eksploatacji w dłuższej perspektywie. Pamiętaj, że zaniedbanie któregokolwiek z tych elementów może prowadzić do poważniejszych i kosztowniejszych awarii w przyszłości.

Za co odpowiadają filtry, które wymienia się przy zmianie oleju?

Na co dzień nie myślimy o takich elementach jak filtry. Są one jednak bardzo ważne – zarówno dla samego pojazdu, jak i dla kierowcy i pasażerów. Za co konkretnie odpowiada każdy z nich? 

  • Filtr oleju, mimo swojej niepozorności, chroni serce auta – silnikprzed szkodliwymi zanieczyszczeniami. Wyobraź sobie, ile drobinek metalu, pyłu i innych nieczystości krąży w układzie olejowym – to właśnie filtr oleju zatrzymuje je, zapobiegając przedwczesnemu zużyciu kluczowych elementów silnika
  • Filtr powietrza z kolei dba o to, by do komory spalania trafiało tylko czyste powietrze, co ma ogromny wpływ na efektywność pracy silnika i zużycie paliwa.
  • Nie można też zapominać o filtrze paliwa, który chroni delikatne elementy układu wtryskowego przed zanieczyszczeniami znajdującymi się w paliwie. 
  • A filtr kabinowy? To on sprawia, że powietrze w aucie jest wolne od pyłków, smogu i innych alergenów, dbając o zdrowie kierowcy i pasażerów podczas każdej podróży.
  • Pojemność

  • Kiedy zadbać o poszczególne filtry?

    Odpowiedzieliśmy sobie już na pytanie, czy przy wymianie oleju trzeba wymienić filtr? Teraz czas na kolejną kwestię, czyli co ile należy pomyśleć o zastąpieniu starych części nowymi. Warto jednak mieć na uwadze, że częstotliwość wymiany poszczególnych filtrów różni się

    • Filtr oleju powinien być wymieniany przy każdej wymianie oleju, czyli zazwyczaj co 10-15 tysięcy kilometrów lub raz w roku. 
    • Filtr powietrza natomiast wymaga wymiany nieco rzadziej – co 20-25 tysięcy kilometrów lub co dwa lata
    • Filtr paliwa to element, który może wytrzymać dłużej, ale jego wymiana jest równie istotna – zaleca się to robić co 30-40 tysięcy kilometrów
    • Nie można też zapominać o filtrze kabinowym, który dba o jakość powietrza wewnątrz auta – warto go wymieniać co 15-30 tysięcy kilometrów lub raz w roku.

    Pamiętaj, że te zalecenia mogą się różnić w zależności od modelu samochodu i warunków eksploatacji, dlatego zawsze warto zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu lub skontaktować się zaufanym mechanikiem.

    Inwestycja w długowieczność silnika – Koszty wymiany filtrów

    Wymiana filtrów w samochodzie przy wymianie oleju to inwestycja, która może początkowo wydawać się dodatkowym obciążeniem dla portfela, ale w dłuższej perspektywie przynosi wymierne korzyści. Koszty poszczególnych filtrów różnią się, ale warto mieć świadomość, że nie są to kwoty, które zrujnują budżet. W praktyce wygląda to tak, że: 

    • filtr oleju to wydatek rzędu 20-50 zł
    • filtr powietrza 30-70 zł
    • filtr paliwa może kosztować od 50 do 150 zł
    • a filtr kabinowy od 30 do 100 zł.

    Do tego dochodzi oczywiście koszt robocizny, który może się wahać od 50 do 200 zł za cały serwis. Regularna wymiana filtrów to nie tylko kwestia bieżących wydatków, ale przede wszystkim ochrona przed potencjalnie wysokimi kosztami napraw w przyszłości. Zanieczyszczony filtr oleju może prowadzić do uszkodzenia silnika, a wymiana jednostki napędowej to już wydatek rzędu kilku, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dlatego warto patrzeć na wymianę filtrów nie jak na koszt, a jak na inwestycję w niezawodność i długowieczność pojazdu.

    Na koniec warto podkreślić, że kluczem do utrzymania samochodu w doskonałej kondycji jest nie tylko regularna wymiana filtrów, ale także stosowanie najwyższej jakości olejów silnikowych. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na oleje ceramiczne od MIHEL. Ich innowacyjna formuła zapewnia doskonałą ochronę silnika, redukuje tarcie i zużycie paliwa, co w połączeniu z regularną wymianą filtrów może znacząco przedłużyć żywotność Twojego pojazdu i poprawić jego osiągi.

    Wpisy z tej samej kategorii

    Czytaj dalej

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager