Oleje

Olej pod kontrolą, czyli jakie są normy zużycia w silniku Diesla?

Olej pod kontrolą, czyli jakie są normy zużycia w silniku Diesla?
Oleje

Utrzymanie silnika Diesla w doskonałej kondycji to klucz do długowieczności i niezawodności pojazdu. Jednym z najważniejszych aspektów pielęgnacji jest kontrola zużycia oleju. Jakie różnice występują między starymi a nowymi modelami jednostek wysokoprężnych? W jaki sposób oleje ceramiczne mogą zrewolucjonizować pielęgnację Twojego auta? Zapraszamy do lektury.

Ile wynosi „normalne” zużycie oleju w silniku Diesla?

Wiedza o tym, jak olej silnikowy jest zużywany w zależności od ilości spalonego paliwa, może Ci bardzo pomóc w utrzymaniu auta w dobrej kondycji. Przykładowo, w nowszych modelach samochodów z silnikami Diesla norma zużycia oleju może wynosić od 0,05% do 0,5% całkowitego zużycia paliwa. Co to oznacza w praktyce? Jeśli na każde 100 km zużyjesz 10 litrów paliwa, to ilość oleju, którą stracisz, będzie się mieścić w przedziale od 5 do 50 ml.

Nowe vs. stare Diesle – co się zmienia w zużyciu oleju?

Różnice między starymi a nowymi silnikami Diesla są spore, zwłaszcza jeśli chodzi o zużycie oleju. Dzięki nowoczesnym technologiom nowe modele zużywają znacznie mniej oleju. W starych Dieslach, gdzie uszczelki mogą być już nieco zużyte, a silnik pokazać ślady wielu przejechanych kilometrów, norma zużycia może skoczyć nawet do 1 litra na 1000 km. Dla właścicieli starszych aut to ważna informacja – regularne sprawdzanie i wymiana oleju to “must have”, żeby uniknąć większych problemów i utrzymać silnik w dobrym zdrowiu. Ta różnica w zużyciu między nowymi a starymi modelami podkreśla znaczenie dostosowania strategii konserwacji do wieku i stanu technicznego pojazdu.

Co wpływa na zużycie oleju w silniku wysokoprężnym?

Jednym z kluczowych elementów jest obciążenie silnika: 

Silnik pracujący pod większym obciążeniem produkuje więcej ciepła, co zwiększa ryzyko, że olej szybciej się zużyje lub nawet spali. Z drugiej strony, warunki, w jakich operuje pojazd, także odgrywają ważną rolę. Niskie temperatury mogą zagęszczać olej, utrudniając jego przepływ i zwiększając jego zużycie, podczas gdy krótkie trasy nie pozwalają olejowi osiągnąć optymalnej temperatury pracy, co może prowadzić do kondensacji i akumulacji wody w oleju. To wszystko składa się na wzmożone zużycie, które nie tylko wpływa na wydajność silnika, ale i na jego długoterminową żywotność.

  • Pojemność

  • Pielęgnacja i kontrola poziomu oleju – klucz do zmniejszenia zużycia

    Regularne sprawdzanie poziomu oleju to jedna z najważniejszych czynności, które możesz wykonać, aby zapewnić długie i zdrowe życie silnikowi Diesla. Nie jest to trudne – wystarczy kilka minut przed każdym dłuższym wyjazdem lub raz na tydzień, aby upewnić się, że olej jest na odpowiednim poziomie i nie wykazuje niepokojących oznak, takich jak zbyt ciemna barwa czy obecność metalicznych opiłków. Dbałość o olej to także regularna wymiana według zaleceń producenta lub częściej, co nie tylko chroni silnik, ale także zapewnia optymalną wydajność. 

    Odpowiednia eksploatacja pojazdu również ma znaczenie – unikanie nadmiernego obciążenia, utrzymywanie równomiernego tempa jazdy i unikanie zbyt krótkich tras, gdy to możliwe, może znacząco zmniejszyć zużycie oleju. Pamiętaj, że zdrowy silnik to nie tylko kwestia techniczna, ale i ekonomiczna – mniejsze zużycie oleju oznacza rzadsze jego dokupywanie i wymiany, co przekłada się na oszczędności dla Twojego portfela.

    Oleje ceramiczne MIHEL: Twój Diesel może działać lepiej i dłużej

    W kontekście naszej dyskusji na temat normatywnego zużycia oleju w silnikach Diesla warto zwrócić uwagę na nowoczesne rozwiązania, które mogą realnie wpłynąć na zmniejszenie tego zużycia i poprawę wydajności silnika. Jednym z takich rozwiązań są oleje ceramiczne oferowane przez MIHEL, które stanowią przełom w technologii smarowania.

    Oleje te wzbogacone o nanocząsteczki ceramiki działają jak mikroskopijne łożyska, redukując tarcie wewnętrzne w silniku. To nie tylko zmniejsza zużycie oleju, ale też poprawia ogólną wydajność pracy silnika, obniżając zarówno zużycie paliwa, jak i emisję spalin. Dodatkowo, dzięki swojej wyjątkowej odporności termicznej, oleje ceramiczne skutecznie chronią silnik nawet w bardzo wysokich temperaturach, które są często nieuniknione w ciężkich warunkach eksploatacyjnych.

    Dla właścicieli starszych i bardziej wyeksploatowanych Diesli, które naturalnie zużywają więcej oleju, przejście na oleje ceramiczne może być szczególnie korzystne. Dzięki swoim zaawansowanym właściwościom takie oleje mogą pomóc w regeneracji i ochronie zużytych części silnika, wydłużając ich żywotność i poprawiając ogólną niezawodność pojazdu. To inwestycja, która może przynieść wymierne korzyści zarówno w krótkiej, jak i długiej perspektywie.

    Wpisy z tej samej kategorii

    Czytaj dalej

    Jak długo można przechowywać olej silnikowy? Termin ważności oleju
    Oleje

    Jak długo można przechowywać olej silnikowy? Termin ważności oleju

    W świecie motoryzacji olej silnikowy często traktowany jest jako produkt, który można przechowywać w nieskończoność. Jednak czy rzeczywiście tak jest? Termin ważności oleju silnikowego to temat, który zasługuje na szczególną uwagę każdego właściciela poja...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Klasyfikacje olejów silnikowych – co warto wiedzieć?
    Oleje

    Klasyfikacje olejów silnikowych – co warto wiedzieć?

    Świat olejów silnikowych może wydawać się skomplikowany, pełen tajemniczych oznaczeń i klasyfikacji. Jednak zrozumienie tych systemów jest kluczowe dla każdego kierowcy, który chce zapewnić swojemu pojazdowi optymalną ochronę i wydajność. W tym artykule p...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Po czym poznać przepracowany olej silnikowy?
    Oleje

    Po czym poznać przepracowany olej silnikowy?

    Olej to życiodajna krew Twojego silnika, a umiejętność rozpoznania, kiedy wymaga on wymiany, może uchronić Cię przed kosztownymi naprawami i przedłużyć żywotność Twojego pojazdu. Ale po czym poznać, że środek smarny jest przepracowany? O tym w dzisiejszym...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Najczęściej podrabiane oleje silnikowe – jak je rozpoznać?
    Oleje

    Najczęściej podrabiane oleje silnikowe – jak je rozpoznać?

    Znajomość właściwego rozpoznawania oryginalnych olejów silnikowych jest niezbędna dla każdego kierowcy i mechanika. Niestety, w dzisiejszych czasach zadanie to jest utrudnione ze względu na to, że na rynku obecnych jest wiele podróbek. Jeśli chcesz uchron...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Jak lepkość oleju silnikowego wpływa na pracę silnika?
    Oleje

    Jak lepkość oleju silnikowego wpływa na pracę silnika?

    Lepkość oleju to nie tylko skomplikowany termin techniczny, ale klucz do zrozumienia, jak Twój silnik pozostaje zdrowy i wydajny. Od zimnych poranków po upalne letnie dni, od spokojnej jazdy miejskiej po ekstremalną pracę na autostradzie – parametr ten od...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Parametry oleju silnikowego – na co zwrócić uwagę?
    Oleje

    Parametry oleju silnikowego – na co zwrócić uwagę?

    Olej silnikowy jest kluczowym elementem wpływającym na wydajność i żywotność silnika. Wybór odpowiedniego oleju wymaga zrozumienia jego podstawowych parametrów i klasyfikacji. W tym artykule omówimy najważniejsze aspekty olejów silnikowych, takie jak lepk...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Olej silnikowy 0W20 – nowoczesne rozwiązania dla Twojego silnika
    Oleje

    Olej silnikowy 0W20 – nowoczesne rozwiązania dla Twojego silnika

    Olej silnikowy 0W20 zdobywa coraz większe uznanie wśród właścicieli nowoczesnych pojazdów. Dzięki swoim unikalnym właściwościom idealnie pasuje do współczesnych, kompaktowych silników wymagających precyzyjnego smarowania. W tym wpisie przyjrzymy się bliże...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager